Preview

Agrarian Economics

Advanced search

Specific features of marketing communications efficiency evaluation in agro-industrial complex

Abstract

In this article conceptual review of modern approaches to managing marketing communications in AIC organizations is given. The accent is made on industry specificity that installs conditions for application of certain methods and instruments of demand creation and sales promotion system. Some approaches to definition of different types of marketing communications efficiency - economic, social and information and also qualitative and quantitative methods of its estimation. The mechanism of influence of competitive environment on marketing strategy choice is revealed including distinctive principles of advertisement in AIC, positioning of company brand and concrete agricultural goods. The problem of efficient distribution of marketing budget between channels of communication is touched on. Main problems which hinder setting up the system of agricultural marketing communications in AIC organizations of Belarus are detected.

About the Author

Andrej Efremov
Institute of System Studies in the Agroindustrial Complex of the National Academy of Sciences of Belarus
Belarus


References

1. Холод, Н. И. Выбор маркетинговой стратегии предприятия АПК на вторичном рынке сельскохозяйственной техники с использованием вероятностного подхода / Н. И. Холод, А. А. Ефремов // Агропанорама. - 2016. - № 3 (115). - С. 41-45.

2. Ефремов, А. А. О комплексной оценке эффективности агропромышленного производства с ориентацией на выпуск / А. А. Ефремов // Научные разработки молодых ученых - развитию агропромышленного комплекса: материалы IV междунар. конф., Ставрополь, 18-19 сент. 2015 г.: в 2 т. / Всерос. науч.-исслед. ин-т овцеводства и козоводства. - Ставрополь, 2015. - Т. 1. - С. 591-593.

3. Такун, А. П. Эмпирический подход к определению плановых показателей в АПК на основе анализа оболочки данных / А. Такун, А. Ефремов // Аграрная экономика. - 2016. - № 12. - С. 16-20.

4. Иванова, Н. В. Развитие интегрированных маркетинговых коммуникаций в АПК / Н. В. Иванова - Вестник Алтайского гос. ун-та. - 2011. - Вып. № 10. - С. 108-112.

5. Камилов, М. К. Маркетинг на предприятиях АПК и проблемы его развития / М. К. Камилов, П. Д. Камилова, З. М. Камилова // Региональные проблемы преобразования экономики. - 2015. - № 6. - С. 27-35.

6. Климин, А. И. Инструментарий для оценки эффекта и эффективности маркетинговых коммуникаций / А. И. Климин, А. А. Захарова // Научно-техн. ведомости Санкт-Петерб. гос. политехн. ун-та. - 2009. - № 79. - С. 298-306.

7. Котлер, Ф. Основы маркетинга. Краткий курс / Ф. Котлер. - М.: Изд. дом «Вильямс», 2007. - 656 с.

8. Моисеева, Н. К. Современное предприятие: конкурентоспособность, маркетинг, обновление / Н. К. Моисеева, Ю. П. Анискин - М: Внешторгиздат, 2008. - 178 с.

9. Нагапетьянц, Н. А. Маркетинг в отраслях и сферах деятельности; под ред. Н. А. Нагапетьянца - М.: Вузовский учебник, 2007. - 272 с.

10. Саакян, М. К. Маркетинг в агропромышленном комплексе: тенденции и перспективы / М. К. Саакян // Аграрный вестник Урала. - 2010. - № 6. - С. 28-29.

11. Тузелбаева, И. Н. Маркетинговое исследование рынка сельскохозяйственной продукции и его сегментация / И. Н. Тузелбаева // Экономика, управление, финансы: материалы III междунар. науч. конф. - Пермь: Меркурий, 2014. - С. 11-13.


Review

For citations:


Efremov A. Specific features of marketing communications efficiency evaluation in agro-industrial complex. Agrarian Economics. 2020;(10):42-48. (In Russ.)

Views: 1055


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-9806 (Print)