Preview

Agrarian Economics

Advanced search

Methodology for assessing the attractiveness of the supplier of agricultural resources in the conditions of digital economy development

Abstract

The methodology for assessing the attractiveness of a supplier of agricultural resources in the conditions of digital economy development is presented in the article. The methodology includes: a system of criteria that characterize the current and prospective activity of the supplier (the time of finding the supplier on the market, the range of products, the average selling prices in a certain position, the possibility of providing consulting services, the availability of discounts and their sizes, the timing of the order, the financial position of the supplier, etc. ); secondly, the algorithm for determining the quantitative evaluation of criteria based on the significance factors of a certain criterion (proportional change within the boundaries indicated, compared with the average values for the republic); thirdly, a step-by-step algorithm for the practical implementation of the proposed methodology for management levels of agricultural organizations (international, republican and microlevel); fourthly, a questionnaire on the evaluation of interaction with suppliers to determine the level of reliability of supplies and a questionnaire on the use of a particular resource in a certain region; Fifth, the scheme of information support for suppliers of material resources for agriculture. Practical application of the methodology in agricultural organizations of Glubokoe district of Vitebsk region made it possible to identify the reserves for the reduction of material and financial costs for the purchase of plant protection products in the amount: 5.7% in the average for the peasant farms of the district, and 8.7% for Chernevychy, JSC "Gluboksky Mixed Fodder Plant" - 12.1%, which reduced the cost of 1 ton of grain by 1,6 BYN, 2,3 BYN and 2,9 BYN respectively, on agricultural producers.

About the Author

Svetlana Makrak
Institute of System Studies in the Agro-Industrial Complex of the National Academy of Sciences of Belarus
Belarus


References

1. Гусаков, В. Г . Основные объективные законы, закономерности и принципы рыночной экономики / В. Г. Гусаков. - Минск: Центр аграрной экономики Ин-та экономики НАН Беларуси, 2006. - 59 с.

2. Основные направления перспективного экономического развития агропромышленного комплекса Беларуси / А. П. Шпак [и др.] - Минск: Ин-т системных исслед. в АПК НАН Беларуси, 2016 - 78 с.

3. Котлер, Ф. Маркетинг. Менеджмент / Ф. Котлер, К. Л. Келлер. - СПб.: Питер Пресс, 2014. - 800 с.

4. Сачук, Т. В. Территориальный маркетинг: теория и практика: учебник: для студентов высших учебных заведений, обучающихся по направлениям подготовки 38.03.04 «Государственное и муниципальное управление», 38.03.01 «Экономика», 38.03.02 «Менеджмент» (квалификация (степень) «бакалавр») / Т. В. Сачук. - М.: ИНФРА -М, 2017. - 581 с.

5. Грабауров, В. А . Инновационная деятельность в агропромышленном комплексе: монография / В. А. Грабауров, Л. Ф. Догиль, Н. К. Толочко. - Минск: БГАТУ, 2011. - 305 с.

6. Енин, Ю. И. Инновационный менеджмент и маркетинг инноваций: курс лекций / Ю. И . Е нин, А. А . Пилютик, Н. А. Подобед. - Минск: Право и экономика, 2017. - 112 с.

7. Макрак, С. В. Алгоритм обеспечения материальными ресурсами предпринимателей Республики Беларусь через программу «Материалоемкость» / С . В . М акрак // М атерiали Четвертої мiжнар. науково-практ. конф. молодих вчених «Розвиток аграрного пiдприεмництва: тенденцiї та перспективи» / Нацiональна академiя аграрних наук України, Нацiональний науковий центр «Інститут аграрної економiки». - Київ: ННЦ ІАЕ , 2012. - С. 160-165.

8. Мицкевич, С. М. Значение информации и информационных систем в деятельности предприятий пищевой промышленности / С. М. Мицкевич // Молодежь в науке-2016: сб. материалов Межд. конф. молодых ученых (Минск, 22-25 ноября 2016 г.). В 2 ч. / Нац. акад. наук Беларуси, Совет молодых ученых; редкол.: В. Г. Гусаков (гл. ред.) [и др.]. - Минск: Беларус. навука, 2017. - Ч. 1. Аграрные науки. - С. 146-153.

9. Управление социально-ответственным поведением бизнес-структур / Н. В. Киреенко [и др.]; под ред. Н. В. Киреенко. - Минск: Мисанта, 2013. - 213 с.

10. Информационный портал министерства сельского хозяйства и продовольствия респ. Беларусь [Электронный ресурс]. - режим доступа: https://www.mshp.gov.by/links/d8eb7a488f1bdaa4.html/. - Дата доступа: 20.01.2018.

11. Информационно-поисковая система «техсервис» [Электронный ресурс]. - режим доступа: http://ips.mshp. gov.by/. - Дата доступа: 20.06.2018.

12. Национальный центр маркетинга [Электронный ресурс]. - режим доступа: http://www.goszakupki.by/search/ auctions?auc_num = &search_text = &price_from = &price_to = &created_from = &created_to = &request_end_from = &request_ end_to = &auction_date_from = &auction_date_to = &s[a] = 1&s[b] = 1&s[e] = 1&s[p] = 1&s[v] = 1&s[c] = 1&s[w] = 1&s[s] = 1&s[m] = 1&s[ps] = 1/. - Дата доступа: 20.06.2018.

13. О допуске товаров иностранного происхождения и поставщиков, предлагающих такие товары, к участию в процедурах государственных закупок: постановление совета министров респ. Беларусь, 17 марта 2016 г., № 206 (ред. 10 авг. 2017 г., № 599) // консультант Плюс: версия 3000 [Электронный ресурс] / ООО «Юрспектр», Нац. центр правовой информ. респ. Беларусь. - минск, 2018.

14. Первая и самая полная поисковая система тендеров и закупок россии и сНг [Электронный ресурс]. - режим доступа: https://www.bicotender.ru/fields/selskoe-hozyaystvo.html/. - Дата доступа: 20.06.2018.

15. РО «Белагросервис» [Электронный ресурс]. - режим доступа: http://www.belagroservice.by/. - Дата доступа: 20.06.2018.


Review

For citations:


Makrak S. Methodology for assessing the attractiveness of the supplier of agricultural resources in the conditions of digital economy development. Agrarian Economics. 2018;(12):20-28. (In Russ.)

Views: 199


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-9806 (Print)