Геймификация как нематериальный инструмент мотивации работников агропромышленной сферы в целях повышения производительности труда
https://doi.org/10.29235/181898062024116877
Аннотация
Проанализированы исследования о влиянии геймификации на производительность труда, уровень вовлеченности сотрудников, процесс рекрутинга, а также степень усвоения информации при адаптации и обучении. В связи с недостаточным количеством публикаций по геймификации как инструменте мотивации персонала даны предложения по ее использованию в деятельности субъектов хозяйствования аграрной сферы. Представлен алгоритм внедрения данной концепции в практику организаций, в том числе сельскохозяйственных.
Об авторе
А. АндреенкоБеларусь
Андреенко Анастасия Андреевна – научный сотрудник сектора трудовых и социальных отношений, магистр экономических наук
Минск
Список литературы
1. Пашкевич, О. А. Кадровая политика Республики Беларусь в сельском хозяйстве: тенденции, проблемы, решения / О. А. Пашкевич // Вес. Нац. акад. навук Беларусi. Сер. аграр. навук. – 2024. – Т. 62, № 3. – С. 183–199. https://doi.org/10.29235/181772042024623183199.
2. Gamification in training and development processes: perception on effectiveness and results / S. A. Santos [et al.] // Revista de Gestão. – 2021. – Vol. 28, № 2. – P. 133–146. https://doi.org/10.1108/REGE1220190132.
3. Жданова, А. О. Геймификация как инструмент повышения эффективности деятельности организации / А. О. Жданова // Гипотеза. – 2022. – № 1. – С. 38–43.
4. Штонда, А. С. Геймификация как новый тренд при отборе и найме персонала / А. С. Штонда // Бизнесобразование в экономике знаний. – 2016. – № 3. – С. 74–76.
5. Вербах, К. Вовлекай и властвуй. Игровое мышление на службе бизнеса / К. Вербах, Д. Хантер. – М.: Манн, Иванов и Фербер, 2014. – 224 с.
6. Gamification statistics and trends [Electronic resource] // Mambo. – URL: https://mambo.io/gamificationguide/gamificationstatisticsandtrends. – Date of access: 12.08.2024.
7. Chang, J. 54 Gamification statistics you must know: 2024 market share analysis & data [Electronic resource] / J. Chang. – URL: https://financesonline.com/gamificationstatistics. – Date of access: 21.10.2024.
8. Sharma, P. Impact of gamification on employee engagement. An empirical study with special reference to it industry in Bengaluru / P. Sharma, H. K. Manjula, D. Kumar // Proceedings of the 3rd International Conference on Reinventing Business Practices, Startups and Sustainability (ICRBSS 2023). – 2024. – P. 479–490. https://doi.org/10.2991/9789464633740_41.
9. Kurter, H. L. How gamifying your onboarding will boost productivity and employee retention [Electronic resource] / H. L. Kurter // Forbes. – URL: https://www.forbes.com/sites/heidilynnekurter/2018/11/05/howgamifyingyouronboardingwillboostproductivityandemployeeretention/?sh=552cc8767887. – Date of access: 21.10.2024.
10. Cloke, H. 19 gamification trends for 20232025: top stats, facts & examples [Electronic resource] / H. Cloke // Growth Engineering. – URL: https://www.growthengineering.co.uk/19gamificationtrendsfor20222025topstatsfactsexamples. – Date of access: 21.10.2024.
11. Ramirez, C. Three essays on nonmonetary incentives and employee compensation. UCLA dissertation [Electronic resource] / C. Ramirez // eScholarship. – URL: https://escholarship.org/uc/item/902747cm. – Date of access: 21.10.2024.
12. Lawande, N. Gamification and Employee Engagement: Theoretical Review on the Role of HR [Electronic resource] / N. Lawande, R. Mohile, S. Datta // Semantic Scholar. – URL: https://www.semanticscholar.org/paper/GamificationandEmployeeEngagement%3ATheoreticalLawandeMohile/9e6fbe9c5496603c0e18f0a59411e2f122df4663. – Date of access: 21.10.2024.
13. Kuss, D. J. Online Gaming Addiction? Motives Predict Addictive Play Behavior in Massively Multiplayer Online RolePlaying Games / D. J. Kuss, J. Louws, R. W. Wiers // Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking. – 2012. – Vol. 15, № 9. – P. 480–485. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0034.
14. Leonardi, P. M. Social Media, Knowledge Sharing, and Innovation: Toward a Theory of Communication Visibility / P. M. Leonardi // Information Systems Research. – 2014. – Vol. 25, № 4. – P. 796–816.
15. Increasing adoption of precision agriculture via gamification: the farming simulator case / T. Pavlenko [et al.] // Precision agriculture ’21: proceedings of the 13th European Conference on Precision Agriculture (ECPA), Budapest, 19–22 July 2021 / ed. J. V. Stafford. – Wageningen: Wageningen Academic Publishers, 2021. – P. 803–810.
16. Schafer, E. Immersive learning’s potential to transform agrifood training programs [Electronic resource] / E. Schafer // Feed Mill of the Future. – URL: https://www.feedmillofthefuture.com/feedmanufacturingtechnology/article/15541380/immersivelearningspotentialtotransformagrifoodtrainingprograms. – Date of access: 21.10.2024.
17. Зумеры на цифровой ферме: РСХБИнтех и Skillfactory создали онлайнигру [Электронный ресурс] // Я в агро. – URL: https://svoevagro.ru/news/zumery-na-tsifrovoy-ferme-rskhb-intekh-i-skillfactory-sozdali-onlayn-igru. – Дата обращения: 21.10.2024.
18. Growing Green: How Gamification is Revolutionizing Sustainable Agriculture [Electronic resource] // Smartico. – URL: https://smartico.ai/gamificationrevolutionizingsustainableagriculture. – Date of access: 06.08.2024.
19. Глухова, Е. В. Геймификация процессов работы с персоналом как инструмент повышения конкурентоспособности компании / Е. В. Глухова // Науч. зап. НГУЭУ. – 2017. – Вып. 1. – С. 19–23.
20. Gamification in agriculture: A scoping study on opportunities and challenges [Electronic resource] / Z. Oberoi [et al.] // Diversification in East and Southern Africa. – URL: https://cgspace.cgiar.org/server/api/core/bitstreams/8a125f17606643c4ab17cd435d61ffa6/content. – Дата обращения: 21.10.2024.
21. Геймификация: как не заиграться? [Электронный ресурс] // EduTech. – 2021. – № 2. – URL: https://sberuniversity.ru/upload/iblock/9a0/EduTech_40_web_2.pdf. – Дата обращения: 21.10.2024.
22. Efremova, N. Gamification resources in the system of specialist training for the agricultural complex / N. Efremova // E3S Web of Conferences: XI International Scientific and Practical Conference Innovative Technologies in Environmental Science and Education (ITSE2023), Divnomorskoe village, Russia, 4–10 сент. 2023 г. – EDP Sciences: EDP Sciences, 2023. – № 431. – P. 1–9.
23. Архипова, Н. И. Современные проблемы управления персоналом: монография / Н. И. Архипова, С. В. Назайкинский, О. Л. Седова – М.: Проспект, 2018. – 160 с.
24. Meister, J. Future of work: using gamification for human resources [Electronic resource] / J. Meister // Forbes. – URL: https://www.forbes.com/sites/jeannemeister/2015/03/30/futureofworkusinggamificationforhumanresources. – Date of access: 21.10.2024.
Рецензия
Для цитирования:
Андреенко А. Геймификация как нематериальный инструмент мотивации работников агропромышленной сферы в целях повышения производительности труда. Аграрная экономика. 2024;1(11):68-77. https://doi.org/10.29235/181898062024116877
For citation:
Andreenko A. Gamification as an intangible tool for motivating agroindustrial workers in order to increase labor productivity. Agrarian Economics. 2024;1(11):68-77. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/181898062024116877