Digitalization of the national economy as a driver of virtualization of communications among dairy market stakeholders
https://doi.org/10.29235/1818-9806-2024-6-49-60
Abstract
Theoretical and methodological approaches to the study of key trends in the digitalisation of the national economy, which act as a driver of virtualisation of communications of dairy market stakeholders, have been studied and substantiated. It is established the different speed and slow implementation of digital accounting technologies in the conditions of differentiation of requests of interested organisations and customers, providing time saving, and communication costs are calculated. On the one hand, the involvement of local computer networks in the internal activities of national organisations, the internet – in the environment of virtual external interaction, rather with suppliers than with consumers, and e-mail, websites – in all spheres of their virtual activity is predominantly developed. On the other hand, there is a big lag in the implementation of such key elements of digital technologies as “big data”, “internet of things”, artificial intelligence models, radio-frequency identification, “digital twins”. The feasibility of creating a web showcase site for virtual interactions between innovatively active dairy enterprises and customers is substantiated.
About the Authors
G. GusakovBelarus
Gusakov Gordei Vladimirovich – Director, Candidate of Economic Sciences
Minsk
E. Shegidevich
Belarus
Shegidevich Ekaterina Dmitrievna – Deputy Director for Quality and Innovation Work
Minsk
V. Zhudro
Belarus
Zhudro Vladimir Mikhailovich – Head of the Sector of Economic Research, Candidate of Economic Sciences
Minsk
References
1. Баева, Л. В. Виртуальная коммуникация: классификация и специфика / Л. В. Баева // Изв. Сарат. ун-та. Н. С. Сер. «Философия. Психология. Педагогика». – 2014. – Т. 14, вып. 4. – С. 5–10.
2. Словарь терминов и определений инновационной деятельности [Электронный ресурс] // Новости науки и технологий. – 2007. – № 2. – Режим доступа: http://belisa.org.by/ru/print/?brief=art11_6_2007. – Дата доступа: 10.04.2024.
3. Гусаков, В. Г. Методологические основы формирования и развития белорусской экономической модели / В. Г. Гусаков, В. Л. Гурский // Вестник Института экономики НАН Беларуси: сб. науч. ст. / Ин-т экономики НАН Беларуси; редкол.: В. Г. Гусаков [и др.]. – Минск, 2020. – Вып. 1. – С. 6–22.
4. Жудро, М. К. Экономика предприятия / М. К. Жудро, Н. В. Жудро, В. М. Жудро. – Минск: Бестпринт, 2021. – 427 с.
5. Гусаков, Г. В. Институциональное обоснование инновационной привлекательности предприятий молочной промышленности / Г. В. Гусаков, Е. Д. Шегидевич, В. М. Жудро // Аграр. экономика. – 2023. – № 11. – С. 49–56. https://doi.org/10.29235/1818-9806-2023-11-49-56.
6. Эконометрическое исследование инновационно активной деятельности молочных компаний / Г. В. Гусаков [и др.] // Актуальные вопросы переработки мясного и молочного сырья: сб. науч. тр. / Ин-т мясо-молоч. пром-сти; редкол.: Г. В. Гусаков (гл. ред.) [и др.]. – Минск, 2023. – Вып. 17. – С. 9–24.
7. Жудро, В. М. Методические аспекты формирования микропруденциальных финансовых коммуникаций предприятий мясо-молочной промышленности / В. М. Жудро // Актуальные вопросы переработки мясного и молочного сырья: сб. науч. тр. / Ин-т мясо-молоч. пром-сти; редкол.: А. В. Мелещеня (гл. ред.) [и др.]. – Минск, 2021. – Вып. 15. – С. 41–47.
8. Удельный вес населения, использующего сеть Интернет [Электронный ресурс] // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Режим доступа: http://dataportal.belstat.gov.by/Indicators/Preview?key=226247. – Дата доступа: 10.04.2024.
9. Global Innovation Index [Electronic resource] // WIPO. – Mode of access: https://www.wipo.int/global_innovation_index/en. – Date of access: 10.04.2024.
10. Рейтинг стран по индексу инноваций [Электронный ресурс] // Гуманитарный портал. – Режим доступа: https://gtmarket.ru/ratings/global-innovation-index. – Дата доступа: 16.05.2023.
11. Использование сети Интернет в организациях [Электронный ресурс] // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Режим доступа: http://dataportal.belstat.gov.by/Indicators/Preview?key=226252. – Дата доступа: 10.04.2024.
12. Использование информационно-коммуникационных технологий в организациях [Электронный ресурс] // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Режим доступа: http://dataportal.belstat.gov.by/Indicators/Preview?key=226251. – Дата доступа: 10.04.2024.
13. Использование цифровых технологий в организациях // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Режим доступа: http://dataportal.belstat.gov.by/Indicators/Preview?key=403161. – Дата доступа: 10.04.2024.
14. Гонсалес, Р. Стоит ли создавать сайт-витрину или сайт электронной коммерции? [Электронный ресурс] / Р. Гонсалес // gandi.net. – Режим доступа: https://news-gandi-net.translate.goog/en/2022/03/create-a-showcase-site-or-an-e-commerce-site/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=ru&_x_tr_hl=ru&_x_tr_pto=sc. – Дата доступа: 14.04.2024.
15. Интернет-витрина продукции, производимой организациями Национальной академии наук Беларуси. АИС «Интернет-витрина продукции НАН Беларуси» (1-я очередь – организации агропромышленного комплекса Национальной академии наук Беларуси). Руководство пользователя ТКРН.00064-01 34 01 / Центр Систем Идентификации. – Минск, 2023. – 94 с.
Review
For citations:
Gusakov G., Shegidevich E., Zhudro V. Digitalization of the national economy as a driver of virtualization of communications among dairy market stakeholders. Agrarian Economics. 2024;(6):49-60. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9806-2024-6-49-60