Peculiarities of intangible assets management in food industry organizations
https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-10-50-68
Abstract
Under the market management of intangible assets, we propose to under- stand a set of actions and measures for effective planning, organization and control of formation, development and use of such assets of the enterprise The management of intangible assets is closely related to the identification and disclosure of their value and the economic benefits that they bring (in the form of additional cash or cost savings). Intangible asset markets allow businesses to diversify their business and expand their brand presence into new product categories. In addition, intangible asset markets allow businesses to access new competencies and create additional sources of revenue without heavy development or R&D inputs. Brands (trademark rights), like patents, are increasingly being licensed, bought and sold nationally and internationally, yet the economic role of such assets is underestimated.
About the Author
Yu. TrukhanenkoBelarus
Trukhanenko Yuliya Sergeevna – Senior Researcher of the Sector of Industries Economics, Master of Economics and Management
Minsk
References
1. Intangible Asset Market Value Study [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.oceantomo.com/intangible-asset-market-value-study. – Date of access: 25.07.2022.
2. Global Intangible Finance Tracker (GIFT™) – an annual review of the world’s intangible value [Electronic resource]. – Mode of access: https://brandirectory.com/download-report/brand-finance-gift-2021.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
3. Нонака, И. Компания – создатель знания. Зарождение и развитие инноваций в японских фирмах / И. Нонака, Х. Такеучи. – М.: Олимп-Бизнес, 2011. – 384 с.
4. The Lisbon Review 2010: Towards a More Competitive Europe? [Electronic resource] / World Economic Forum. – 2010. – P. 9. – Mode of access: https://members.weforum.org/pdf/Gcr/LisbonReview/TheLisbonReview2010.pdf. – Date of access: 10.03.2022.
5. Стратегия «Наука и технологии: 2018–2040» [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.brsu.by/sites/default/files/inovac/strategy_2018-2040.pdf. – Дата доступа: 19.09.2022.
6. Global Innovation Index 2020. Who Will Finance Innovation? [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2020.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
7. Doing Business 2020 [Electronic resource]. – Mode of access: https:Doing-Business-2020-Comparing-Business-Regulation-in-190-Economies.pdf. – Date of access: 22.04.2022.
8. Концепция национальной безопасности Республики Беларусь [Электронный ресурс]: утв. Указом Президента Респ. Беларусь от 9 нояб. 2010 г. № 575: в ред. Указа Президента Респ. Беларусь от 30 дек. 2011 г. № 621 // Национальный Интернет-портал Республики Беларусь / Нац. центр правовой информ. Респ. Беларусь. – Минск, 2022.
9. Kokko, A. Technology, market characteristcs, and spillovers / A. Kokko // Journal of Development Economics. – 1994. – № 43 (2). – P. 279–293.
10. Gross domestic spending on R&D Study [Electronic resource]. – Mode of access: https://data.oecd.org/rd/gross-domestic-spending-on-r-d.html. – Date of access: 04.05.2022.
11. Наука и инновационная деятельность в Республике Беларусь: стат. сб. // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Минск, 2020. – 125 с.
12. Ачаповская, М. Цифровизация экономики как драйвер инновационного развития / М. Ачаповская // Банк. весн. – 2019. – № 3. – С. 52–58.
13. О научной и инновационной деятельности Республики Беларусь в 2020 году: стат. бюл. // Национальный статистический комитет Республики Беларусь. – Минск, 2021. – 115 с.
14. Viden til Vækst 2018. Offentligprivat samspil om forskning [Electronic resource]. – Mode of access: https://ufm.dk/publikationer/2018/filer/videntilvaekst2018_juni.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
15. Пилипук, А. В. Конкурентоспособность предприятий пищевой промышленности Беларуси в условиях построения Евразийского экономического союза / А. В. Пилипук, под ред. В. Г. Гусакова. – Минск: Инт систем. исслед. в АПК НАН Беларуси, 2018. – 237 с.
16. О Государственной программе инновационного развития Республики Беларусь на 2021–2025 годы: утв. Указом Президента Респ. Беларусь от 15 сент. 2021 г. № 348 / Нац. центр правовой информ. Респ. Беларусь. – Минск, 2021.
17. Горбачев, Н. Н. Рынок интеллектуальной собственности в экономике знаний [Электронный ресурс] / Н. Н. Горбачев, Н. С. Мальченко, А. П. Якимахо. – Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/rynokintellektualnoysobstvennostivekonomikeznaniy/viewer. – Дата доступа: 25.07.2022.
18. Доклад о положении в области интеллектуальной собственности в мире. Бренды – репутация и имидж на мировом рынке [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.wipo.int/edocs/pubdocs/ru/wipo_pub_944_2013.pdf. – Дата доступа: 22.04.2022.
19. Нечепуренко, Ю. В. Управление интеллектуальной собственностью в научнообразовательной сфере / Ю. В. Нечепуренко. – Минск: БГУ, 2009. – 239 с.
20. Доклад о мировых инвестициях [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://unctad.org/system/files/officialdocument/wir2019_overview_ru.pdf. – Дата доступа: 25.07.2022.
21. О хозяйственных обществах [Электронный ресурс]: Закон Респ. Беларусь от 9 дек. 1992 г. 2020XІІ. – Режим доступа: https://www.minfin.gov.by/upload/depcen/acts/zakon_091292_2020.pdf. – Дата доступа: 25.04.2022.
22. Wood, L. Brands and brand equity: definition and management [Electronic resource] / L. Wood. – Mode of access: http://www.guillaumenicaise.com/wpcontent/uploads/2013/10/Brandsandbrandequitydefinitionandmanagement.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
23. Brand Valuation: The financial value of brands [Electronic resource]. – Mode of access: http://www.brandchannel.com. – Date of access: 05.04.2022.
24. Шульц, Д. О брендах и брендинге [Электронный ресурс] / Д. Шульц. – Режим доступа: http://www.vratio.ru. – Дата доступа: 11.05.2022.
25. Global 500 2020. The annual report on the world’s most valuable and strongest brands [Electronic resource]. – Mode of access: https://brandfinance.com/wpcontent/uploads/1/brand_finance_global_500_2020_preview.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
26. BrandZ Top 100 Most Valuable Global Ranking [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.prnewswire.com/newsreleases/brandztop100mostvaluableglobalrankingrevealsgrowingpowerandinfluenceoftechnology301085042.html. – Date of access: 25.04.2022.
27. BrandZ Top 100 Most Valuable Global Ranking Reveals Growing Power and Influence of Technology [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.rankingthebrands.com/TheBrandRankings.aspx?rankingID=37&year=1342. – Date of access: 25.07.2022.
28. BelBrand 2020. TOP 100 Belarusain Brands [Electronic resource]. – Mode of access: https://www.mppconsulting.com.ua/top100/belbrand2020.pdf. – Date of access: 25.07.2022.
Review
For citations:
Trukhanenko Yu. Peculiarities of intangible assets management in food industry organizations. Agrarian Economics. 2022;1(10):50-68. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-10-50-68