Preview

Agrarian Economics

Advanced search

The assessment of the state and problems of the transport and logistics infrastructure of Ukraine using the SWOT analysis method

https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-1-69-83

Abstract

Ukraine is increasing the production of grain crops from year to year. The export is growing. The infrastructure went to Ukraine from the planned economic system. She has designed to meet the needs of the economy of the USSR. Fundamental modernization of infrastructure in Ukraine hasn’t been carried out in the past 30 years. The railroad car fleet has completely worn out. Most of the roads require major repairs. River navigation has underdeveloped. The leading position in the transportation of grain belongs to road transport. He carries out the transportation of grain crops with a significant excess of the permissible weight norms. This practice leads to the destruction of the road surface. Railway transport cannot fully ensure the transshipment of the entire volume of grain during the peak months of the marketing year. The problem of transporting agricultural products, in particular grain and leguminous crops, is relevant not only for Ukraine, but also for most post-Soviet countries: Belarus, Kazakhstan, Russian Federation, etc. The features of the functioning of railway, road and river transport in the context of transportation of grain and leguminous crops have analyzed in the article. The strengths, weaknesses, opportunities and threats of all three modes of transport (railway, water transport, motor transport) in Ukraine have identified using the SWOT analysis method: The situation that has arisen on the Ukrainian Railways has analyzed. Ways to solve the problems associated with the operation of all three modes of transport have formulated. Strengthening the role of the state in the work of the Ukrainian railway has recommended.

About the Author

N. Gretskaya
Institute for Economics and Forecasting of the National Academy of Sciences of Ukraine
Ukraine

Gretskaya Nataliya Anatolievna – Junior Re­ searcher of the Department of Forms and Methods of Management in the Agroindustrial Complex, Candidate of Economic Sciences

Kiev



References

1. Зюкин, Д. А. Модель экономического и государственного регулирования развития инфраструктуры зернового рынка / Д. А. Зюкин // Междунар. с.-х. журн. – 2020. – № 1 (373). – С. 47–50.

2. Зюкин, Д. А. Улучшение транспортно-логистической инфраструктуры как основа повышения эффективности и диверсификации экспорта российского зерна / Д. А. Зюкин, Р. В. Солошенко // Вестн. Курской гос. с.-х. акад. – 2019. – № 2. – С. 141–147.

3. Колодийчук, В. А. Инфраструктурное обеспечение логистики экспорта украинского зерна / В. А. Колодийчук, И. А. Колодийчук, М. О. Погорецкий // Новый университет. Сер. «Экономика и право». – 2013. – № 11 (33). – С. 4–8.

4. Митько, О. А. О развитии транспортно-логистической инфраструктуры зернового рынка России / О. А. Митько // Вестн. Ростов. гос. экон. ун-та (РИНХ). – 2012. – № 1. – С 198–203.

5. Рустамов, Р. Ш. Оценка перспектив развития зерновой логистики в Украине / Р. Ш. Рустамов // Транспортные системы и технологии перевозок: зб. наук. праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. – 2014. – Вип. 8. – С. 127–133.

6. Совершенствование зерновой логистики за счет внедрения бимодальных технологий / С. В. Мямлин [и др.] // Транспортні системи та технології перевезень: зб. наук. праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. – 2017. – Вип. 14. – С. 69–76.

7. Коробйова, Р. Г. Внедрение бимодальных технологий перевозки зерновых грузов в Украине / Р. Г. Коробйова, Р. Ш. Рустамов, С. В. Гревцов // Транспортні системи та технології перевезень: зб. наук. праць ДНУЗТ ім. акад. В. Лазаряна. – 2015. – Вип. 9. – С. 29–34.

8. Алтухов, А. В. Развитие инфраструктуры логистического обеспечения экспортных поставок российского зерна / А. В. Алтухов // Экономика с.-х. и перераб. предприятий. – 2020. – № 8. – С. 2–9.

9. Зюкин, Д. А. Улучшение транспортно­логистической инфраструктуры как основа повышения эффективности и диверсификации экспорта российского зерна / Д. А. Зюкин, Р. В. Солошенко // Вестн. Курской гос. с.-х. акад. – 2019. – С. 141–147.

10. Российский экспорт зерна и его инфраструктурное обеспечение / А. В. Алпатов [и др.] // Экономика сел. хозяйства России. – 2017. – № 1. – С. 18–25.

11. Shramenko, N. Analysis of the grain market in Ukraine and the directions of the development of grain cargo transportation logistics / N. Shramenko, D. Muzylyov, А. Manukian // Технічний сервіс агропромислового, лісового та транспортного комплексів. – 2019. – № 18. – С. 70–79.

12. Алтухов, А. И. Зерновой рынок Евразийского экономического союза: проблемы и основные пути их решения / А. И. Алтухов // Вестн. Курской гос. с.-х. акад. – 2017. – № 4. – С. 44–51.

13. Мямлин, С. В. Проблемы и перспективы перевозки зерновых грузов железнодорожным транспортом в Украине / С. В. Мямлин, Д. М. Козаченко // Техника та технології. – 2013. – № 2. – С. 32–34.

14. Козаченко, Д. Підвищення ефективності перевезень зернових вантажів залізничним транспортом / Д. Козаченко, Р. Вернигора, Р. Рустамов // Українські залізниці. – 2014. – № 7 (13). – С. 56–59.

15. Хан, Ю. А. Приоритеты зерновой политики Казахстана в условиях Евразийского экономического союза / Ю. А. Хан // Проблемы агрорынка. – 2015. – № 2. – С. 53–64.

16. Оценка эффективности технологии железнодорожных перевозок зерновых грузов с использованием имитационного моделирования / Д. Н. Козаченко [и др.] // Вестн. Белорус. гос. Ун-та транспорта: наука и транспорт. – 2015. – № 2 (31). – С. 109–113.

17. Смагулова, Ш. А. Анализ и тенденции развития транспортно­логистической системы Казахстана / Ш. А. Смагулова, А. Ж. Адрахманова // Теория и практика корпоративного менедж­ мента: сб. науч. ст. / Перм. гос. нац. исслед. ун-т. – Пермь, 2014. – Вып. 11. – С. 269–277.

18. Тиреуов, К. Укрепление экспортного потенциала зернового рынка Казахстана / К. Тиреуов, С. Мизанбекова, И. Мизанбеков // Аграр. экономика. – 2020. – № 6. – С. 65–72.

19. На въезде в Николаев со стороны Одессы ввели обязательное взвешивание грузовиков [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://traffic.od.ua/news/dorogi/1213024. – Дата доступа: 04.11.2021.

20. «Укравтодор» установит системы WiM на трассе Н­24 и на Варваровском мосту в Николаеве [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://ports.ua/ukravtodor-ustanovit-sistemy-­wim-na-trasse-n-24-i-na-varvarovskom-mostu-v-nikolaeve/. – Дата доступа: 04.11.2021.

21. «Укравтодор» показал монтаж системы WiM на Варваровском мосту в Николаеве [Элект­ ронный ресурс]. – Режим доступа: https://cfts.org.ua/news/2021/09/14/ukravtodor_pokazal_montazh_sistemy_wim_na_varvarovskom_mostu_v_nikolaeve_foto_66686. – Дата доступа: 04.11.2021.

22. Доехать в порт: как и когда изменятся дороги в Одесской области [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://usm.media/doehat-v-port-intervyu-s-glavnym-dorozhnikom-odesskoj-oblasti-dmitriem-rybalkoj/. – Дата доступа: 04.11.2021.

23. Перевезення зерна автотранспортом подорожчало на 50%. [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://landlord.ua/news/kolyukrainaotrymaiepershyitranshvidiesdliapidtrymkysilskohohospodarstva/. – Дата доступа: 04.11.2021.

24. В УЗ розраховували на інші обсяги перевезень зерна урожаю 2021 року [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://www.railinsider.com.ua/v-uz-rozrahovuvaly-na-inshi-obsyagy-perevezen-zerna-urozhayu-2021-roku/. – Дата доступа: 04.11.2021.

25. Редкое судно дойдет до середины Днепра, или Как выживают речные шлюзы [Электронный ресурс]. – Режим доступа: https://usm.media/redkoe-sudno-dojdet-do-serediny-dnepra-ili-kak-vyzhivayut-rechnye-shlyuzy/. – Дата доступа: 04.11.2021.


Review

For citations:


Gretskaya N. The assessment of the state and problems of the transport and logistics infrastructure of Ukraine using the SWOT analysis method. Agrarian Economics. 2022;(1):69-83. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-1-69-83

Views: 492


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-9806 (Print)