Preview

Agrarian Economics

Advanced search

Methodological approaches to the classification of requirements for the access of agricultural products to markets used in world practice

https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-4-63-79

Abstract

Market access is subject to international jurisdiction within the World Trade Organization and means the conditions, tariff and non-tariff measures agreed by members for the entry of certain goods into their markets. The article studies and systematizes methodological approaches to the classification of requirements for access of agricultural products to markets used in world practice. The scientific and practical features of taking into account non-tariff measures of regulation in foreign trade are highlighted. The author’s classification is proposed and the requirements for agricultural products for access to potential foreign markets are substantiated.

About the Author

N. Kireyenka
Institute for Advanced Studies and Retraining of Agrarian and Industrial Complexes of the Belarusian State Agrarian Technical University
Belarus

Kireyenka Natallia V. – Head of the Department of Innovative Development of the Agroindustrial Complex, Doctor of Economic Sciences, Professor

Minsk



References

1. Kireyenka, N. WTO Agreement on agriculture and peculiarities of its imple-mentation under the conditions of the Republic of Belarus / N. Kireyenka // Вес. Нац. акад. навук Беларусі. Сер. аграр. навук. – 2020. – Т. 58, № 1. – С. 13–23.

2. Kireyenka, N. Information and marketing support of producers of agricultural products in the «green basket» of the WTO / N. Kireyenka // OIKONOMOS: Journal of Social Market Economy. – 2020. – № 1 (16). – С. 6–18.

3. Киреенко, Н. Научные концепции и методологические подходы к формированию системы мониторинга внешних рынков сбыта сельскохозяйственных товаров / Н. Киреенко, И. Войтко // Аграр. экономика. – 2021. – № 8. – С. 29–45.

4. Нетарифные методы регулирования внешнеэкономической деятельности [Электронный ресурс] // Центр по изучению вопросов таможенно-тарифного и нетарифного регулирования. – Режим доступа: http://www.regfortrade.ru/index.php?Itemid=124&id=64&layout=blog&option=com_content&view=category. – Дата доступа: 29.10.2021.

5. Андерсон, К. Измерение последствий искажения торговой политики: как далеко мы продвинулись / К. Андерсон // Мировая экономика. – 2003. – Вып. 26. – С. 413−440.

6. Бора, Б. Количественная оценка нетарифных мер. Вопросы политики в международной торговле и товарах / Б. Бора, А. Кувахара, С. Лэйрд. – Нью-Йорк; Женева: ООН, 2002. – 47 с.

7. Дюмулен, И. И. Всемирная торговая организация / И. И. Дюмулен. – М.: ВАВТ, 2012. – 360 с.

8. Дюмулен, И. И. Нетарифные меры в современной международной торговле: некоторые вопросы теории, практики и правил ВТО, интересы России / И. И. Дюмулен // Рос. внеш. неэкон. мессенджер. – 2016. – № 2. – С. 3–20.

9. Мэнсфилд, Э. Политическая экономия нетарифных барьеров: межнациональный анализ / Э. Мэнсфилд, М. Буш // Международная организация. – 1995. – Вып. 49. – № 4. – С. 723–749.

10. Серова, Е. В. Мировая аграрная политика / Е. В. Серова, О. В. Шик. – М.: Изд-во Высш. шк. экономики, 2007. – 407 с.

11. Серова, Е. Соглашение по сельскому хозяйству Уругвайского раунда ГАТТ и влияние вступления России в ВТО на агропродовольственный вектор [Электронный ресурс] / Е. Серова, Н. Карлова. – Режим доступа: http://siteresources.worldbank.org/INTRANETTRADE/Resources/WBI-Training/ch21.pdf. – Дата доступа: 22.04.2021.

12. Тарасов, В. И. Нестандартные меры по защите агропродовольственного рынка / В. И. Тарасов, В. Г. Свинухов, С. М. Сухов; под ред. И. Н. Добросоцкий. – М.: Междунар. центр науч.-техн. информ., 2005. – 128 с.

13. Чен, Н. Торговая интеграция и неоднородность между отраслями / Н. Чен, Д. Новый // Журн. междунар. экономики. – 2011. – Вып. 85. – № 2. – С. 206–221.

14. Шумилов, В. М. Международное публичное экономическое право / В. М. Шумилов. – М.: НИМП, 2001. – 288 с.


Review

For citations:


Kireyenka N. Methodological approaches to the classification of requirements for the access of agricultural products to markets used in world practice. Agrarian Economics. 2022;(4):63-79. (In Russ.) https://doi.org/10.29235/1818-9806-2022-4-63-79

Views: 256


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1818-9806 (Print)